Webshop tulajdonosként, amíg nem érkezik kellő organikus forgalom, szinte élet-halál harc, hogy hány ember ismeri a márkádat, termékedet, és mennyien vásárolnak tőled.
Viszont frissen induló webáruházként betörni a piacra nem egyszerű.
Te vagy az új fiú az osztályban, ahol mindenki ismer mindenkit, neked pedig be kell mutatkoznod. A Google Ads erre nyújt megoldást, egyfajta modern, digitális hirdetőtáblaként megmutathatod a webshopod, a termékedet.
Igen ám, de az Ads-et első blikkre nem könnyű átlátni, főleg úgy, ha nem sokat konyítasz a digitális marketinghez. A cikkben épp ezért bemutatjuk a Google Ads jéghegyének csúcsát, ami nagyon jó alapot adhat a későbbi, közelebbi ismertséghez is.
Vágjunk is bele!

Mi az a Google Ads és hogyan működnek a hirdetések?
Ahogy feljebb azt már érintőlegesen említettük, a Google Ads egyfajta digitális hirdetőtábla, és mint olyan, a Google organikus találatai felett helyezkedik el. Sőt, találkozhatsz velük a YouTube-videókban, a weboldalak banner sávjaiban, de még a mobilos játékokban is.
A Google Ads tehát a modern világ tévéreklámja, szinte minden digitális platformon ott van.
Na de hogyan működnek?
A Google Ads (gyermekkori nevén AdWords) kampányok úgynevezett PPC (pay-per-click, vagyis kattintásonkénti fizetéses) hirdetések.
A működése hasonlít egy mini-aukcióhoz, ugyanis az adott kulcsszóra kell licitálni a Google-on, és versenyezned kell más hirdetőkkel, akik ugyanarra a kulcsszóra licitálnak.
Mint olyan, három licitálási lehetőség közül választhatsz:
Kattintásonkénti költség (CPC – Cost-per-click)
Ez dióhéjban azt a mennyiséget mutatja meg, hogy mennyit fizetsz akkor, ha egy felhasználó rákattint a hirdetésedre.
Megjelenés alapú hirdetés (CPM – Cost-per-mille)
Itt értelemszerűen nem akkor kell fizetni, ha a felhasználó rákattint a hirdetésre, hanem akkor, ha megjelenik a felhasználónak.
Tevékenység szerinti költség (CPE – Cost-per-engagement)
A CPE azt a pénzmennyiséget mutatja, amit akkor fizetsz, ha egy felhasználó egy bizonyos műveletet hajt végre (például megnézi a videót, feliratkozik egy listára, vagy bármilyen más interakciót végez).
Itt most gyorsan végzünk egy kis számolást is, hiszen webáruház tulajdonosként tisztában kell lenned azzal, hogy mi az a konverziós vagy átkattintási arány
A konverzió és a konverziós arány megértése
A konverzió akkor valósul meg, ha a felhasználó teljesít valamilyen általad kitűzött célt vagy feladatot. Például feliratkozik egy hírlevélre, letölt egy e-bookot, bekéri az árajánlatot, de konverzió az is, ha megvalósul a vásárlás. Hogy éppen mi a konverzió, az tehát mindig a cél függvénye.
A konverziós arány (CVR – Conversion-rate) azt mutatja meg hogy a hirdetésből érkező felhasználók közül hányan végezték el az adott műveletet. Mondunk is egy példát.
CPC hirdetést folytatsz, amire 10 ember kattint rá. Ebből a 10 felhasználóból 4 megvásárolta a terméket, a konverziós arány tehát 4 / 10 = 0,4 vagyis 40%. (Ez egyébként baromi jónak számít.)
Az átkattintási arány
Az átkattintási arány (CTR – Click-through rate) ezzel szemben azt mutatja meg, hogy a megjelenések közül hányan kattintottak rá a hirdetésre (nem egyenlő tehát a CTR a CVR-rel, még ha sokan össze is keverik).
Például, ha 100-szor jelenik meg a hirdetés a felhasználóknak, és ebből 34-en kattintanak rá, akkor 34 / 100 = 34%-os volt az átkattintási arány.
Hogy majd ebből a 34 felhasználóból hány fog ténylegesen konvertálni (vásárolni, feliratkozni, letölteni az e-bookot satöbbi), azt majd a konverziós arány mutatja meg.

A Google Ads kampányok típusai
Jelenleg 9 különféle kampánytípus létezik, amit a Google Ads-en belül létrehozhatsz:
- Keresési
- Display
- Videó
- Shopping
- Felfedezés
- App
- Helyi
- Smart
- és Performance Max.
Nézzük meg őket röviden!
#1 Keresési
A keresési hirdetések lehetővé teszik, hogy a webshopod megjelenjen a Google organikus keresési találatai feletti részen.
A hirdetések azoknak jelennek meg, akik a temékedhez vagy szolgáltatásodhoz kapcsolódó kulcsszavakra keresnek rá.
Ezek a hirdetések például a “téli cipő” kulcskifejezésre jelentek meg.

#2 Display
A Display hirdetések webhelyeken/mobilalkalmazásokban jelennek meg, így a felhasználók már akkor találkozni fognak vele, amikor belépnek egy webhelyre vagy éppen játszanak egy adott alkalmazással.
A Display hirdetés akkor lehet jó ötlet, ha a felhasználód még nem ismer téged, sem pedig a termékedet, tehát az értékesítési tölcsér felső, úgynevezett TOFU (top of the funnel) szakaszában van.
Ebben az esetben tágabb értelemben kell összeválogatni a kulcsszavakat, a fenti esetben például „téli ruházat” vagy „cipő ami melegen tart”.
#3 Videó
A videóhirdetések, talán nem túl meglepő módon, YouTube-reklámokként jelennek meg. Amennyiben a célközönséged jelen van a videómegosztós platformon és szívesen néz videókat, úgy érdemes ilyen típusú hirdetéseket is alkalmazni.
Egyszerű, rövid, lényegretörő, mégis látványos reklámokra van szükség, hiszen csak néhány másodperced van, hogy megfogd a néző figyelmét.
#4 Shopping
Ha egyet kellene választani a listából, talán a shopping hirdetési típus az, ami a leginkább passzol egy webshophoz. Itt ugyanis konkrét keresés történik egy-egy termékre vagy kategóriára, és részletesen be is tudod mutatni azt, amit árulsz.
Így a felhasználók célzottabban tudnak egy-egy hirdetésre kattintani, ergo nagyobb valószínűséggel vásárolják meg azt, így optimalizálni tudod a hirdetési költségeket.
Ráadásul olyan „catchy” dolgokat is meg tudsz jeleníteni, mint az akciós termék vagy az ingyenes szállítás, úgyhogy ezeket az előnyöket bizony érdemes kidomborítani.
A téli cipő egyébként így jelenik meg a shopping hirdetésekben:

#5 Felfedezés
A Felfedezés (vagyis a Discovery) hirdetési típus segítségével a Google-on kívül más feedekben is elérhetővé teheted a reklámodat, például a mail Promóciók vagy Közösségi mappában, vagy a YouTube-kezdőlapján és az Ajánlott videók feedben.
Ezzel leginkább az elköteleződést, a márka ismertséget növelheted, valamint vizuálisan gazdag hirdetéseket hozhatsz létre.
#6 App
Ha van már mobil appod is, akkor feltétlenül be kell építened a hirdetési stratégiádba az App kampányt is, de egyébként nyugodtan ignorálhatod. A cél itt az, hogy megismertesd az appodat a célközönséggel és meggyőzd őket arról, hogy érdemes azon keresztül vásárolni.
#7 Helyi
Amennyiben rendelkezel hagyományos, fizikai bolttal is (avagy offline üzlettel) úgy érdemes beépíteni a hirdetési stratégiádba ezt a kampány típust is. Ez a kampánytípus ugyanis megjeleníti az üzlethelyiségedet a Google Térképen, YouTube-on, sőt a keresőben is.
#8 Smart
A Smart hirdetések egyszerűen beállítható kampánytípusok és több csatornán is megjeleníthetik a webshopodat, mint például a keresési eredményekben, YouTube-on, Gmailben, Google Térképen és más partner webhelyeken is.
Ezek a hirdetések a kampány céljai alapján hoznak eredményt, és csak akkor kell értük fizetni, ha valaki rákattint a hirdetésedre.
#9 Performance Max.
A Performance max egy nagyon friss hirdetési típus, és ahogyan arra az angol neve is utal, kvázi egy teljesítménymaximalizáló kampányt lehet vele indítani. Egy ilyen hirdetéssel a Google Ads teljes hálózatán megjelenhetsz.
Ez lényegében leváltja majd az olyan klasszikus kampányokat is, mint például a Facebook.
Segítségre van szükséged a Google Ads-ben?
Ahogy láthatod, a Google Ads bizony meglehetősen bonyolult, és elsőre nehezen átlátható a működése is, ráadásul ha nem megfelelően állítod be a költségkeretet és a hirdetési típust, akkor teljesen elszállhat a büdzsé. Az Ads kampánynak tehát biztos, szakértői kezekre van szüksége az üzemeltetéshez és ahhoz, hogy minél több pénz csilingeljen a kasszádban.
Kérd ingyenes árajánlatunkat és szabj gátat az elszabaduló költségeknek. Ha pedig kíváncsi vagy arra, mennyibe kerül egy webshop indítása, akkor olvasd el a vonatkozó cikkünket.
Felhasznált forrás: